Zaczynając indywidualną przygodę z dziedzinami, jakimi są projektowanie stron www oraz grafika użytkowa, zahaczyłem o bardzo wyjątkowy projekt – Warszawskie Kroje. To 12 zupełnie nowych krojów pism, inspirowanych tradycjami typograficznymi dawnej Warszawy.

Sam projekt jest niekomercyjny, a zaangażowano do niego wybitnych młodych projektantów, którzy pod okiem doświadczonych typografów stworzyli fonty o wyjątkowym stylu – stylu warszawskiej ulicy. Jak mówią twórcy, inspirowały ich szyldy, tablice tworzone ludzką ręką – wytwórców, rzemieślników, którzy żyli w czasach gdy jeszcze nie był rozpowszechniony druk cyfrowy. Pod warsztat wzięto PRL-owskie modernistyczne neony, ręcznie wykonane szyldy, reklamy, murale, czy wywieszki informacyjne.

Warszawskie Kroje powstały z inicjatywy Stowarzyszenia Miastodwa i Marcina Wawrzkiewicza. Współzałożycielem Stowarzyszenia Kulturotwórczego Miastodwa jest projektant graficzny, programista i aktywista miejski – Jan Franciszek Cieślak. Zajmuje się on badaniem tożsamości wizualnej miasta i projektowaniem komunikacji. Marcin Wawrzkiewicz jest współzałożycielem studia projektowego Mamastudio, Pracowni Krytyki Dizajnu i Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Czuwającym merytorycznie nad projektem jest Michał Jarociński – Absolwent Wydziału Grafiki Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektant krojów pism, jeden z nielicznych zawodowych literników w Polsce. Wykładowca projektowania krojów na Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie.

Apropal – to font zaprojektowany przez Rafała Buchnera, absolwenta Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Apropal w gwarze warszawskiej oznaczał drobnego cwaniaczka. Powstał z inspiracji neonem księgarni „Czytelnik”. Jest to krój bezszeryfowy. Z powodzeniem może być używany do tytułów oraz wykorzystany w dowolnym logotypie, gdyż posiada wyjątkowy kształt liter.

 

Bajaderkę zaprojektowała Beata Kurek – absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Odzwierciedla ona typografię warszawskich szyldów zakładów usługowych. Samo słowo w gwarze warszawskiej oznacza dziewczynę lubiącą „bajerować” czyli czarować. Określano też tak również warszawskie prostytutki.

Cyrulik – font inspirowany przedwojennym krojem Cyklop. Używano go w gazecie „Cyrulik Warszawski”. Posiada też wersję „stencil” naśladującą tą używaną niegdyś na opakowaniach urządzeń elektrycznych. Jego projektantem jest Maciej Połczyński –  absolwent wydziału Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.

Havanę stworzyła Joanna Angulska – absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jest też związana z Lublinem poprzez uczestnictwo w konferencji „Typolub”. Nazwa kroju pochodzi od nieistniejącej kawiarni przy ulicy Słowackiego w Warszawie, a inspirowany był kształtem PRL-owskich neonów.

Lombard – zaprojektowała Anna Wieluńska – studentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pierwowzorem był neon „Jubiler”.

Autorem fontu Magiel jest Mateusz Machalski – absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant identyfikacji wizualnych i krojów pism. Magiel to bardzo geometryczny krój, inspirowany amatorskimi tabliczkami PRL-owskiej Warszawy. Osobiście użyłem go do zaprojektowania  logotypu Wygodnie.sklep.pl.

Krojem Nocturne zajął się również Mateusz Machalski. W tym projekcie wziął on pod warsztat stare hebrajskie szyldy warszawskie oraz litery z kamiennych tablic upamiętniających ofiary II wojny światowej w Warszawie.

Olympic zaprojektowała Ludka Niezgoda – studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zajmująca się głównie projektowaniem krojów. W tym projekcie inspiracją były szyldy warszawskie z lat 70-tych XX wieku.

Praho – to charakterystyczne połączenie tablicznych liter dawnej stolicy ze współczesną formą wyrazu. Projekt został stworzony przez Macieja Włoczewskiego – twórcy krojów pism, wówczas studenta na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Rewir – prosty bezszeryfowy font zaprojektowany dla systemu informacyjnego miejskiej przestrzeni. Trzeba przyznać, że nadaje się wręcz idealnie. Cechuje go dość wysoka czytelność. Jako pierwowzór posłużyła tabliczka znaleziona na podwórzu jednej z warszawskich kamienic.  Zaprojektował go Robert Jarzec – absolwent Pracowni Projektowania Litery Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz studiów Kulturoznawczych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, a teraz wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Tagger – nazwa tego kroju pochodzi od warszawskich tagów czyli szybkich nielegalnych napisów pisanych flamastrem. Zaprojektowała go Zuzanna Rogatty – projektantka graficzna, absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Zakład jest inspirowany szyldami warszawskich zakładów rzemieślniczych. Zaprojektował go Szymon Sznajder – absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Specjalizuje się w projektowaniu krojów pism. Laureat licznych wyróżnień i nagród.

 

Źródła:

Gwara Warszawska [http://gwara-warszawska.waw.pl – dostęp styczeń 2018]

Warszawskie Kroje, [http://kroje.org – dostęp styczeń 2018]