Zaczynając indywidualną przygodę z dziedzinami, jakimi są projektowanie stron www oraz grafika użytkowa, zahaczyłem o bardzo wyjątkowy projekt – Warszawskie Kroje. To 12 zupełnie nowych krojów pism, inspirowanych tradycjami typograficznymi dawnej Warszawy.
Sam projekt jest niekomercyjny, a zaangażowano do niego wybitnych młodych projektantów, którzy pod okiem doświadczonych typografów stworzyli fonty o wyjątkowym stylu – stylu warszawskiej ulicy. Jak mówią twórcy, inspirowały ich szyldy, tablice tworzone ludzką ręką – wytwórców, rzemieślników, którzy żyli w czasach gdy jeszcze nie był rozpowszechniony druk cyfrowy. Pod warsztat wzięto PRL-owskie modernistyczne neony, ręcznie wykonane szyldy, reklamy, murale, czy wywieszki informacyjne.
Warszawskie Kroje powstały z inicjatywy Stowarzyszenia Miastodwa i Marcina Wawrzkiewicza. Współzałożycielem Stowarzyszenia Kulturotwórczego Miastodwa jest projektant graficzny, programista i aktywista miejski – Jan Franciszek Cieślak. Zajmuje się on badaniem tożsamości wizualnej miasta i projektowaniem komunikacji. Marcin Wawrzkiewicz jest współzałożycielem studia projektowego Mamastudio, Pracowni Krytyki Dizajnu i Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Czuwającym merytorycznie nad projektem jest Michał Jarociński – Absolwent Wydziału Grafiki Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektant krojów pism, jeden z nielicznych zawodowych literników w Polsce. Wykładowca projektowania krojów na Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie.
Apropal – to font zaprojektowany przez Rafała Buchnera, absolwenta Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Apropal w gwarze warszawskiej oznaczał drobnego cwaniaczka. Powstał z inspiracji neonem księgarni „Czytelnik”. Jest to krój bezszeryfowy. Z powodzeniem może być używany do tytułów oraz wykorzystany w dowolnym logotypie, gdyż posiada wyjątkowy kształt liter.
Bajaderkę zaprojektowała Beata Kurek – absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Odzwierciedla ona typografię warszawskich szyldów zakładów usługowych. Samo słowo w gwarze warszawskiej oznacza dziewczynę lubiącą „bajerować” czyli czarować. Określano też tak również warszawskie prostytutki.
Cyrulik – font inspirowany przedwojennym krojem Cyklop. Używano go w gazecie „Cyrulik Warszawski”. Posiada też wersję „stencil” naśladującą tą używaną niegdyś na opakowaniach urządzeń elektrycznych. Jego projektantem jest Maciej Połczyński – absolwent wydziału Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.
Havanę stworzyła Joanna Angulska – absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jest też związana z Lublinem poprzez uczestnictwo w konferencji „Typolub”. Nazwa kroju pochodzi od nieistniejącej kawiarni przy ulicy Słowackiego w Warszawie, a inspirowany był kształtem PRL-owskich neonów.
Lombard – zaprojektowała Anna Wieluńska – studentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pierwowzorem był neon „Jubiler”.
Autorem fontu Magiel jest Mateusz Machalski – absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant identyfikacji wizualnych i krojów pism. Magiel to bardzo geometryczny krój, inspirowany amatorskimi tabliczkami PRL-owskiej Warszawy. Osobiście użyłem go do zaprojektowania logotypu Wygodnie.sklep.pl.
Krojem Nocturne zajął się również Mateusz Machalski. W tym projekcie wziął on pod warsztat stare hebrajskie szyldy warszawskie oraz litery z kamiennych tablic upamiętniających ofiary II wojny światowej w Warszawie.
Olympic zaprojektowała Ludka Niezgoda – studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zajmująca się głównie projektowaniem krojów. W tym projekcie inspiracją były szyldy warszawskie z lat 70-tych XX wieku.
Praho – to charakterystyczne połączenie tablicznych liter dawnej stolicy ze współczesną formą wyrazu. Projekt został stworzony przez Macieja Włoczewskiego – twórcy krojów pism, wówczas studenta na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Rewir – prosty bezszeryfowy font zaprojektowany dla systemu informacyjnego miejskiej przestrzeni. Trzeba przyznać, że nadaje się wręcz idealnie. Cechuje go dość wysoka czytelność. Jako pierwowzór posłużyła tabliczka znaleziona na podwórzu jednej z warszawskich kamienic. Zaprojektował go Robert Jarzec – absolwent Pracowni Projektowania Litery Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz studiów Kulturoznawczych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, a teraz wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Tagger – nazwa tego kroju pochodzi od warszawskich tagów czyli szybkich nielegalnych napisów pisanych flamastrem. Zaprojektowała go Zuzanna Rogatty – projektantka graficzna, absolwentka Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Zakład jest inspirowany szyldami warszawskich zakładów rzemieślniczych. Zaprojektował go Szymon Sznajder – absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Specjalizuje się w projektowaniu krojów pism. Laureat licznych wyróżnień i nagród.
Źródła:
Gwara Warszawska [http://gwara-warszawska.waw.pl – dostęp styczeń 2018]
Warszawskie Kroje, [http://kroje.org – dostęp styczeń 2018]
Tagi: Anna Wieluńska, Apropal, Bajaderka, Beata Kurek, Cyrulik, design, gwara warszawska, Havana, Joanna Angulska, Lombard, Ludka Niezgoda, Maciej Połczyński, Maciej Włoczewski, Magiel, Mateusz Machalski, Nocturne, Olympic, polski design, Praho, Rafał Buchner, Rewir, Robert Jarzec, Stowarzyszenie Miastodwa, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Szymon Sznajder, Tagger, Warszawa, Zakład, Zuzanna Rogatty