Obecnie niemałe zamieszanie na rynku analityki internetowej spowodowała zaktualizowana wersja Google Analytics 4. Przy okazji zobaczmy jak wyglądał proces powstawania tego typu narzędzia.
Po studiach Paul Muret i Scott Crosby dzielili mieszkanie w San Diego. W 1995 roku założyli firmę, która wspólnie oferowała strony biznesowe. Dostali kapitał początkowy w wysokości 10 000 dolarów od wuja Scotta i biurko w jego biurze (od jego firmy „CBS Scientific”). Za pieniądze kupili Sun SPARC 20 jako serwer WWW i wydzierżawili linię ISDN (co było wtedy bardzo drogie). Krok po kroku zdobyli pierwszych klientów i uzyskali pierwszy dochód z miesięcznych opłat. Wynajęli własne biuro, a w 1997 roku do firmy dołączył brat Scotta, Brett Crosby. Powoli zdobywali też większych klientów. Wszystkie witryny klientów były nadal hostowane na serwerze sieciowym i nadal współdzieliły tę jedną linię ISDN.
Paul zaprogramował prosty system analizy plików dziennika, który obliczał ruch w witrynie i wyświetlał go za pośrednictwem interfejsu internetowego. Następnie dodał kilka metryk i raportów, takich jak odsłony , odsyłacze i trafienia – tak narodziła się pierwsza wersja Urchin. Dalszy rozwój przyniósł wybór daty, logowanie użytkownika itp., który został zaprezentowany pierwszym klientom na targach. W tym momencie Urchin był nadal bardzo prostym oprogramowaniem do analizy plików dziennika.
Dzięki dziewczynie Bretta skontaktowali się z Honda.com i pozyskali ich jako klientów — Urchin stał się standardowym oprogramowaniem do analityki internetowej dla Honda.com. To zdeterminowało przyszłą strategię. Jack Ancone dołączył do firmy jako (początkowo) dyrektor finansowy, a firma ponownie się przeniosła. W tym czasie firma nazywała się „Quantified Systems Inc.”, a obszary działalności obejmowały tworzenie stron internetowych, hosting i tworzenie oprogramowania.
Dalszy rozwój Urchin przyniósł w styczniu 1998 roku pierwszą wersję „Pro” za 199 USD (która była wówczas najmniejszą wersją). Wkrótce potem zdecydowano się skoncentrować działalność na tworzeniu oprogramowania, porzucono wszystkie inne obszary biznesowe. Jako firma programistyczna potrzebowała nowego kapitału i udało jej się zebrać 1 milion dolarów.
Urchin został już opublikowany w dwóch wersjach, komercyjnej „Urchin ISP” i bezpłatnej „Urchin ASAP”, która powinna być finansowana z wyświetlania banerów reklamowych. Model rozliczeń za banery reklamowe był, oprócz CPM (cost-per-mille), również modelem CPC (cost per click) dla banera na górze interfejsu sieciowego Urchin. Był nawet „Urchin of the day”, więc logo Urchin było regularnie wzbogacane/zastępowane aktualnymi grafikami (częściowo animowanymi gifami).
W 1999 roku Brett Crosby próbował promować Urchin 2.0 i po kilku zmaganiach udało mu się umówić na spotkanie z Robem Maupinem z Earthlink. Interfejs sieciowy był wtedy zbyt niebieski dla Roba, ale dał Urchinowi szansę.
Po kilku zmianach w oprogramowaniu Urchin stał się standardowym oprogramowaniem do analizy sieci dla wszystkich witryn hostowanych przez Earthlink. Earthlink płacił za to 4000 $ miesięcznie.
Dotarliśmy do roku 2001 i Urchin był w wersji 3. Tak wyglądała strona Uchrin w 2002 roku: https://tracking-garden.com/knowledge/web-analytics/systems/urchin/
Firma została przemianowana na Urchin Software Corporation. Biznes szedł dobrze i Urchin postanowił zebrać więcej pieniędzy na dalszy rozwój – udało im się wygrać 7 milionów dolarów. Jednak przed wypłatą przyszedł 11 września 2001, który pokrzyżował plany inwestycyjne. Urchin zainwestował już więcej ze względu na obietnice pieniężne i teraz miał problem z płynnością. Trzeba było zwolnić pracowników i zamknąć biuro. Nie było innego wyjścia, jak zabiegać o pieniądze od bogatych wujków (zwłaszcza Chucka Scotta i Jerry’ego Navarry). W latach 2001-2002 Urchin przeżywał ciężkie chwile. Negocjacje stawały się coraz bardziej wyczerpujące, ale część pracowników zrezygnowała z części wynagrodzenia (niektórzy nawet w całości) i tak dalej.
Urchin 3 był wówczas dostępny w różnych wersjach:
- Urchin Dedicated (1 serwer, do 25 witryn) za 495 USD, każde dodatkowe 25 pakietów witryn 295 USD
- Urchin Enterprise (2 serwery, do 25 witryn) za 4995 USD, za każdy dodatkowy serwer 1995 USD
- Centrum danych Urchin na żądanie
Ostatecznie postanowiono uprościć model biznesowy i sprzedawać (i upraszczać) tylko transakcje biznesowe, nawet jeśli zarabiały mniej.
W 2002 roku pojawił się Urchin 4 i miał nowy wygląd, który przypominał wygląd Apple:
Największą innowacją w Urchin 4 był „Monitor ruchu Urchin” (UTM). Oprócz analizy plików dziennika serwera WWW dodano śledzenie JavaScript z wykorzystaniem plików cookie przeglądarki, np. w celu rozpoznania odwiedzających. To był najważniejszy krok dla późniejszego rozwoju Google Analytics.
Urchin 4 (podobnie jak poprzednie wersje) był również dostępny dla wielu systemów operacyjnych (m.in. AIX, FreeBSD, IRIX, Mac OS X, Red Hat Linux, Solaris i Windows).
W Urchin 5 wprowadzono śledzenie E-Commerce, śledzenie kampanii i kilka innych rzeczy, nawet wersje wieloserwerowe.
A tak wyglądał cennik Uchrina 5:
Urchin 5 Cennik:
- Cena modułu podstawowego: 895 USD. Obejmuje:
– 100 profili (do 100 witryn)
– 1 źródło dziennika dla każdego profilu (funkcja równoważenia obciążenia wymaga 1 modułu równoważenia obciążenia dla każdego dodatkowego serwera) - 100 dodatkowych profili: 695 USD
- Dodatkowy moduł równoważenia obciążenia: 695 USD. (Dla wszystkich profili — aby dostosować równoważenie obciążenia)
- Moduł raportowania e-commerce: 695 USD
- Moduł śledzenia kampanii: 3995 USD
- Profit Suite (Urchin 5 + moduł e-commerce + moduł śledzenia kampanii): 4995 USD
Wraz z Urchin 6, ostatnią wersją pod nazwą Urchin (dostępną od Google lub od autoryzowanych dealerów Urchin), wprowadzono „Indywidualną historię odwiedzających”, znaną dziś jako „Eksplorator użytkownika”:
Licencja Urchin 6 Single kosztowała 2995 USD, a firmy hostingowe 5000 USD miesięcznie na fizyczne centrum danych.
Urchin 6 był pierwszą wersją, która była również dostępna jako rozwiązanie w chmurze (za 500 USD miesięcznie). Model ten sprzedawał się bardzo dobrze i latem 2004 roku Urchin był najpopularniejszym na świecie narzędziem do analizy sieci (pod względem liczby instalacji). Urchin wystawiał się także na konferencji Search Engine Strategies w San Jose w 2004 roku. To tam Wesley Chan i David Friedberg z Google spotkali Urchina. Kilka tygodni później Google złożyło ofertę kupna Urchin. Były też oferty od innych za Urchin, np. z WebSideStory – oferowali nawet więcej. Ale ostatecznie Urchin został sprzedany Google, a sprzedaż została sfinalizowana w kwietniu 2005 r. (Google zatrudniało wówczas około 3000 pracowników, więc w porównaniu z tym wciąż była dość małą firmą).
Instrukcje instalacji Urchin 6 są nadal dostępne tutaj, np. dla systemu Windows:
https://support.google.com/urchin/answer/2591336?hl=de&ref_topic=2591275
Jakie są główne różnice między Urchin 5 i 6?
Główne cechy:
– Do 1000 profili (domen), źródeł logów, e-commerce i śledzenia kampanii, wszystko zawarte w licencji podstawowej; brak dodatkowych modułów
– Indywidualne śledzenie na poziomie odwiedzającego, w tym dane dotyczące sesji (ścieżki)
– Kompleksowe funkcje śledzenia kampanii SEO/SEM, 4 cele na profil
– Bogate segmentowanie przekrojowe dostępne w większości raportów
– Pełny zestaw raportów geolokalizacyjnych odwiedzających ( nie tylko domenę odwiedzającą)
— Szybkość przetwarzania mniej więcej taka sama jak w przypadku Urchin 5, ale ze znacznie bogatszymi raportami
Obsługa platform:
– Szeroka gama platform Linux obsługiwana tylko przez 2 kompilacje (jądra Linux 2.4 i 2.6)
– Dodano obsługę FreeBSD 5 i FreeBSD 6
– Zrezygnowano z obsługi MacOS X i Solaris (może zostać ponownie rozważona, jeśli zostanie wykazane wystarczające zapotrzebowanie)
Instalatory:
– Instalator Windows jest teraz dystrybuowany jako pakiet MSI, lepsza obsługa instalacji nienadzorowanej, integracja z SMS
Konfiguracja:
– Zaplecze konfiguracji administracyjnej relacyjnej bazy danych (MySQL lub PostgreSQL)
– Obsługa bazy danych konfiguracji hostowanej na zdalnym serwerze konfiguracji
Web Server:
– Aktualizacja do najnowszej wersji Apache 1.3.X
– OpenSSL i mod-ssl zaktualizowane do najnowszych wersji
– Usunięto domyślne moduły nieużywane przez Urchin
– Dodano mod_expires dla odpowiednich nagłówków kontroli pamięci podręcznej
Harmonogram zadań:
– Harmonogram działa teraz jako dwa procesy – harmonogram główny i harmonogram podrzędny
– Łatwe zarządzanie zadaniami za pośrednictwem interfejsu skryptowego do bazy danych konfiguracji zaplecza
Śledzenie odwiedzających:
– stary śledzący skrypt javascript __utm.js został zastąpiony javascriptem śledzącym urchin.js zgodnym z GoogleAnalytics (istniejące witryny będą wymagały aktualizacji)
Przetwarzanie dziennika:
– dane geograficzne przechowywane w pamięci (większy rozmiar pamięci w czasie wykonywania)
– Funkcja zakresu dni w źródłach dziennika umożliwia wielodniowe wyszukiwanie plików dziennika pasujących do określonego wzorca daty
– Możliwość uruchamiania profili całkowicie w pamięci
Dane i przechowywanie:
– Bazy danych profili mają teraz domyślnie 100 000 rekordów miesięcznie (zamiast 10 000) z opcją zwiększenia do 500 000 rekordów miesięcznie – Rozszerzone dane geograficzne:
pełny zestaw danych geolokalizacyjnych z Quova, zastępują dane MaxMind tylko dla domeny
– Co miesiąc limit rekordów tabeli zwiększony z domyślnych 10 000 do 100 000 rekordów
– 50 plików miesięcznie na profil, teraz uporządkowanych według podkatalogów
Interfejs użytkownika raportowania:
– Flash zastępuje Adobe SVG do renderowania wykresów i wykresów
– Eksportowanie raportów tylko w formacie CSV i XML (usunięto niewiarygodne eksportowanie MS Word/Excel)
– Raport Wszystkie profile jest nieczynny
– Nowe możliwości raportowania poziomu sesji/ścieżki użytkownika
E-commerce:
– Transakcje e-commerce mogą być zapisywane bezpośrednio w dziennikach serwera WWW za pomocą specjalnych funkcji w śledzącym javascript (identycznie jak GA)
– Obsługiwane są również zewnętrzne dzienniki koszyka w formacie ELF2
Bezpieczeństwo:
– Urchin 6 przeszedł gruntowną kontrolę jakości pod kątem luk w zabezpieczeniach związanych z cross-site scripting (XSS) i XSRF
Urchin 7 był ostatnią wersją o nazwie Urchin, z dodatkiem Google: „Urchin 7 by Google”. Urchin 7 był darmowy dla wszystkich (początkowo w modelu zaproszeń). Teraz rozprzestrzenianie się „Urchin by Google” rozpoczęło się błyskawicznie.
Tak wyglądał kod trackowania już Uchrin by Google
<script src=”http://www.google-analytics.com/urchin.js” type=”text/javascript”></script>
<script type=”text/javascript”>
_uacct=”UA-123456789-1″;
_userv=2;
urchinTracker();
</script>
Dodatkowe informacje:
Sekcja pomocy dla Urchin 7 jest nadal dostępna:
https://support.google.com/urchin/answer/2645129?hl=pl&ref_topic=2635638
Również ogłoszenie Urchin 7 jest nadal dostępne w Google:
https://support.google.com/urchin/answer/2645097?hl=pl
Wielu pracowników Urchin rozpoczęło pracę w Google, niektórzy nawet do dziś. Pełna historia Scotta Crosby’ego jest dostępna pod adresem:
https://urchin.biz/urchin-software-corp-89a1f5292999
Wiele profili pracowników Urchin jest tam również połączonych.
Źródła:
History of Google Analytics, [https://onward.justia.com/history-of-google-analytics/]
https://tracking-garden.com/knowledge/web-analytics/systems/urchin/