Jak nazwać swoją firmę? Czym jest naming?

Strona główna / Blog / Strefa klienta / Jak nazwać swoją firmę? Czym jest naming?

Jako początkujący przedsiębiorca staniesz zapewne przed takim wyzwaniem. Wydaje się być to zadaniem bardzo prostym, jednakże wiele osób nie potrafi sobie poradzić z wyborem właściwej nazwy swojej firmy.  Zdarza się też tak, że dokonujemy błędnych wyborów, co w konsekwencji powoduje, że nasza „marka” nie jest kojarzona z danym produktem.

A więc co zrobić? Można oczywiście zapytać jakiegoś humanisty (serdecznie zapraszam), lub dalej kombinować i szukać poprawnego rozwiązania problemu. Jeżeli chcecie ograniczyć koszty, związane z budową wizerunku marki, musicie włożyć całkiem sporo czasu w odszukanie właściwej nazwy. 

Pierwsze, co jest chyba i oczywiste, musicie jasno określić, co jest przedmiotem działalności. Innymi słowy czym wasza firma będzie się zajmować. Czym to przedsiębiorstwo będzie się wyróżniać? Już wiecie? Pora zajrzeć do książek lub Internetu.

Pomocne w szukaniu nazw, złożeń, wyrazów bliskoznacznych są przeróżne słowniki. Nieoceniona jest również znajomość języków obcych, chociażby angielskiego i łaciny.  Istnieją także firmy, które swoje korzenie  mają głęboko zapuszczone w historii (tak jest właśnie z nazwą mojej działalności). Czasami zajrzenie do jakiegoś okresu w dziejach Polski lub świata może również nakierować nas na trop.

Nazwa powinna być prosta, rozpoznawalna i ponadczasowa. Łatwo powiedzieć. Prawda?

W dzisiejszych czasach nadawanie nazw firmom określa się mianem namingu. Zajmują się nim profesjonalne zespoły w agencjach reklamowych, które wraz z nazwą tworzą także system identyfikacji wizualnej. Często do takich operacji wykorzystywane są osoby znające się nawet na psychice ludzkiej. Bo przecież potrzeba dotrzeć do odczuć odbiorcy. Dużo też zależy od wykształcenia osób, które się tym zajmują. Czy posiadają tzw. miękkie umiejętności, czy potrafią łatwo skojarzyć symbole z odpowiednimi przedrostkami, by złożyć je w jakąś integralną całość. 

Nie oszukujmy się. Nie raz o powodzeniu nazwy nie świadczy wymyślenie jej przez drogą agencję. Czasem jest to po prostu przypadek. Tak więc i tak nie jestem Wam w stanie doradzić, co jest lepsze, lecz jeśli chcecie skorzystać z moich metod, będzie mi bardzo miło.